GL MW centrum zainteresowań i działań wszystkich instytucji związanych z edukacją jest i powinien być uczeń. Ma on prawo do tego, aby otrzymać wykształcenie najlepsze z możliwych, z wykorzystaniem jego potencjału umysłowego, z możliwością odkrywania swoich zdolności i rozwijania zainteresowań.

 

 

 

 

Ale czy jest to możliwe z pominięciem tak ważnego w edukacji elementu jakim są nauczyciele ? Czy skupienie się tylko na uczniu, bez wspierania rozwoju zawodowego i osobistego nauczyciela pozwoli zrealizować w pełni cel edukacji, czyli właśnie skoncentrowanie się na uczniu ?

Nauczyciel jest kierownikiem procesu dydaktycznego, specjalistą w dziedzinie swojego przedmiotu i wychowawcą, ale jest też człowiekiem, którego rozwój osobisty i zawodowy powinien być wspierany ku pożytkowi jego uczniów.

 

Ta myśl przyświecała nam, gdy planowaliśmy nasz projekt Kadra z Klasą finansowany ze środków unijnych (124 857,02 zł) – stworzyć nauczyciela, który poprzez możliwość własnego rozwoju zawodowego, przez nabywanie doświadczenia w nowych dziedzinach i pogłębianie wiedzy z zakresu własnej specjalizacji, stanie się nauczycielem, jakiego uczniowie chcieli by mieć i którego rad chcieliby słuchać podczas drogi przez kolejne etapy edukacji, jakie staną przed nimi.

 

Nauczyciel jest więc przysłowiową głową ryby, w którą trzeba zainwestować, aby wyciągnąć jak najwięcej z potencjału, jaki w każdym z nas drzemie.

W zmieniającej się dynamicznie szkolnej rzeczywistości (zwłaszcza w dobie wdrażanej reformy edukacji) ciężko było zaplanować dwuletnie działania, ale teraz, gdy nadszedł czas podsumowań możemy stwierdzić, że się udało, że nie jesteśmy już tacy jak na początku projektu, że na wiele spraw z wiązanych ze szkołą i uczniami patrzymy inaczej. I mimo że projekt nie rozwiązał wszystkich naszych codziennych, szkolnych problemów, wiele się nauczyliśmy przez te dwa lata, pod względem merytorycznym, dydaktycznym i pedagogicznym. Odświeżyliśmy swoje poglądy na nauczanie, a przez uczestnictwo w różnego rodzaju kursach przypomnieliśmy sobie jak to wszystko wygląda z perspektywy ucznia.

Zintegrowaliśmy się ponownie ze sobą, ale i z nauczycielami z innych krajów, biorących udział w tych samych co my zagranicznych szkoleniach. W spersonalizowanych działaniach projektowych wzięło udział 21 nauczycieli z naszego Zespołu Szkolno – Przedszkolnego. Uczestniczyliśmy w 26 kursach eTwinning „Tydzień z…” z zakresu przedmiotów, jakich uczymy, z czego widać, że niektórym tak się spodobały te kursy, że zrobili więcej niż jeden.

Z wyjątkiem nauczycieli językowców, przez pół roku uczyliśmy się języka obcego, w jakim miał być prowadzony kurs za granicą (język angielski i język niemiecki). Ponad pół roku przygotowań do kursów zagranicznych, które miały trwać tydzień lub dwa! Kursy odbyły się w czasie urlopów nauczycieli, czyli w wakacje: 6 osób uczestniczyło w kursie języka angielskiego, 6 w kursie TIK (Technologie Informacyjno – Komunikacyjne), 7 językowców w kursach metodycznych nauczania języka angielskiego i niemieckiego, a dyrekcja (2 osoby) w kursach dotyczących poprawy jakości pracy szkoły.

Kraje w których miały miejsce kursy to Malta, Anglia, Niemcy, Hiszpania i Słowenia. Przez cały czas wydawaliśmy newsletter informujący o aktualnych działaniach i prowadziliśmy projektowego bloga (http://kadrazklasa.blogspot.com/).


Pozytywne efekty projektu mogliśmy zaobserwować w czasie kończącego się właśnie roku szkolnego. Nauczyciele uczestniczący w zagranicznych szkoleniach chętnie dzielili się wiedzą i prezentowali nowoczesne metody nauczania, jakich nauczyli się na kursach. W codziennej praktyce szkolnej naszego zespołu można natknąć się na lekcje z użyciem aplikacji edukacyjnych takich jak Quizlet, LearningApps, Kahoot. Zastosowanie tych aplikacji i nowych, ciekawych metod nauczania obserwowaliśmy w czasie lekcji koleżeńskich. Do ciekawszych lekcji obserwowanych przez nas była lekcjajęzyka polskiego prowadzona z użyciem anglojęzycznych pomocy dydaktycznych (Romeo i Julia), lekcja historii po angielsku (Seven wonders of the ancient world)i lekcja fizyki z użyciem anglojęzycznych kart pracy i prezentacji multimedialnych w języku angielskim (Moon phases with oreo cookies).

Przygotowując się do lekcji nauczyciele biorący udział w projekcie nierzadko korzystają ze źródeł anglojęzycznych. Lekcje koleżeńskie bardzo się wszystkim podobały, aby nie stracić więc tak ciekawych pomysłów, postanowiliśmy je wydrukować, zebrać razem i w formie broszury przekazać do biblioteki szkolnej. Pamiętając, że najmłodsi uczą się najszybciej poprzez tzw. „zanurzenie w języku” dla klas I-III przygotowaliśmy przedstawienie teatralne kamishibai w języku angielskim. Dzięki projektowi Kadra z Klasą wzbogaciliśmy też ofertę zajęć świetlicowych.

Uczyli się programowania w aplikacji Tynker a także wymieniali się z uczniami niemieckimi i węgierskimi kartkami świątecznymi w ramach realizowanego projektu eTwinning. Odnieśliśmy też małe zwycięstwo nad barierą językową – po raz pierwszy w tym roku, podczas wizyty native speakera z Indii, nauczyciele nie uczący języka angielskiego zaprosili naszą wolontariuszkę z Indii na swoje lekcje – chemię i doradztwo zawodowe (dotychczas było to zarezerwowane dla anglistów – reszta nauczycieli raczej unikała porozumiewania w języku angielskim).

A jak o projekcie i udziale w kursach wypowiadają się uczestnicy ?

Agnieszka Błach (wicedyrektor, uczestniczka kursu dla dyrektorów szkół w Maladze): "Kurs  w Maladze pozwolił mi poznać system edukacyjny w Hiszpanii oraz historyczno - kulturowe walory regionu Andaluzja. Mogłam doskonalić język angielski podczas bogatego programu, na który składały się wizyty studyjne w różnego typu szkołach, dyskusje, seminaria, wykłady, projekty i wycieczki. Uczestniczyłam również w wieczorze z kuchnią hiszpańską, w czasie której degustację andaluzyjskich potraw przeplatano opowieściami na temat tradycji kulinarnych oraz pokazem sztuki inspirowanej jedzeniem.


Wspaniałe, kolorowe obrazy warzyw, owoców i ryb przyciągały wzrok. Już wtedy zrodził się pomysł, żeby uczniowie z naszej szkoły wykonali podobne prace do dekoracji smutnych stołówek. Nauczycielka plastyki pani Magdalena Malec zgodziła się zachęcić uczniów do działania i oto mamy duże- małe”dzieła” zachęcające do jedzenia tego, co najzdrowsze, czyli warzyw, ryb czy owoców. Zdobią one ściany dwóch jadalni: w przedszkolu i w szkole.

Rodzice dzieci przedszkolnych zakupili antyramy, żeby uchronić prace przed zniszczeniem, a jeden z rodziców uczennicy klasy 5b wykonał specjalne drewniane ramy w celu podkreślenia efektu. Tym sposobem odrobina słońca Hiszpanii towarzyszy nam na co dzień i zachęca do zdrowego odżywiania („Jedz warzywa i owoce, to powiększysz swoje moce. Nogi, ręce, mózg i serce będą zdrowe Ci w podzięce!”)"

Grażyna Krawczyk (nauczycielka matematyki, uczestniczka kursu z zakresu TIK na Malcie): W czasie kursu poznałam wiele programów i aplikacji, które wykorzystuję prowadząc lekcje matematyki i doradztwa zawodowego. Dzięki temu zajęcia są bardziej atrakcyjne, a wiedza przekazywana w sposób ciekawy i wychodzący naprzeciw oczekiwaniom odbiorców.

 

Anna Lang (dyrektor, uczestniczka kursu dla dyrektorów w Piranie): Udział w projekcie oprócz podniesienia kompetencji językowych dał mi możliwość spotkania z innymi nauczycielami pokrewnych specjalności, wymianę doświadczeń pedagogicznych z osobami pracującymi w innych systemach pedagogicznych. Konferencje krajowe nie dają takich możliwości.

 

Stanisław Tracz (nauczyciel chemii, uczestnik kursu z zakresu TIK na Malcie): Dzięki udziałowi w projekcie poszerzyłem swoje umiejętności językowe i informatyczne a także zdecydowałem się na udział w warsztatach informatycznych eTwinning. Nawiązane tam kontakty międzynarodowe stały się początkiem szerszej współpracy, między innymi planujemy wymianę nauczycielską typu „job shadowing”.

 

Jolanta Wacław (nauczycielka języka angielskiego, uczestniczka kursu metodycznego w Londynie): Udział w projekcie „Kadra z Klasą” był dla mnie szansą na poszerzenie własnych horyzontów poprzez zdobywanie wiedzy i wymianę doświadczeń w międzynarodowym środowisku, a także doświadczenie brytyjskiej kultury i stylu życia. Projekt POWER SE to inspirująca przygoda, która motywuje do dalszego rozwoju i podnoszenia kompetencji zawodowych.

 

Małgorzata Zielnik (nauczycielka języka polskiego, uczestniczka kursu z zakresu TIK na Malcie): Udział w projekcie „Kadra z Klasą” dostarczył mi wielu narzędzi, dzięki którym mogę uatrakcyjnić prowadzone przeze mnie lekcje, co zapewne ma wpływ na podniesienie jakości mojej pracy. Zrozumiałam, że mimo przynależności do defaworyzowanej z racji wieku grupy 50+ mogę być nadal aktywnym i twórczym nauczycielem. Mam świadomość, że w dynamicznie rozwijającej się rzeczywistości XXI wieku nauczyciele muszą podnosić swoje umiejętności w zakresie TIK, aby móc być przewodnikami dla współczesnych uczniów.

 

Przed nami kolejne lata pedagogicznej pracy. Może okażą się chociaż trochę łatwiejsze dzięki naszemu projektowi ? A może czeka nas realizacja kolejnych interesujących projektów? Skoro tak dobrze zaczęliśmy…

 

logo

 

galeriaGaleria Fotograficzna >> zobacz

 

 

Edyta Kłeczek, Danuta Tracz